Wycieczka w nagrodę za naukę

2018-07-05 11:00:00(ost. akt: 2018-07-05 10:32:37)
Uczestnicy wycieczki byli bardzo zadowoleni

W dniach 24 - 29 czerwca, uczniowie Szkoły Podstawowej w Dłutowie uczestniczyli w wypoczynku wakacyjnym zorganizowanym w nagrodę dla uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce. Dzieci zwiedziły m.in.: Kraków, Wadowice i Częstochowę.
Celem tej wycieczki było rozbudowanie ciekawości poznawczej uczniów, ukierunkowanie ku wartościom, kształtowanie postawy otwartości i patriotyzmu oraz wzmocnienie poczucia tożsamości kulturowej i narodowej.
Zebraliśmy się przed szkołą o godzinie 23.45, aby punktualnie o północy ruszyć w podróż do Krakowa. Na miejsce dotarliśmy około godziny ósmej. Przywitała nas wspaniała pogoda. Po krótkiej toalecie i śniadaniu ruszyliśmy zwiedzać Kraków. Pani przewodnik oprowadziła nas po Wzgórzu Wawelskim.

Zwiedziliśmy Zamek Królewski i Bazylikę archikatedralną Św. Stanisława i Św. Wacława, w podziemiach której pochowane są znane nam postacie historyczne. Między innymi mogliśmy zobaczyć grób Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i polskich królów, np. Władysława I Łokietka, Jadwigi czy Anny Jagiellonki. Przystanęliśmy też przy grobie pary prezydenckiej - Marii i Lecha Kaczyńskich. Następnie zeszliśmy do Smoczej Jamy, aby obejrzeć jej wnętrze. Na końcu groty ujrzeliśmy rzeźbę Smoka Wawelskiego, który co cztery minuty zionął ogniem. Potem nadwiślańskim traktem przeszliśmy pod Okno Papieskie, w którym podczas pielgrzymek przemawiał do wiernych Jan Paweł II. Była to słynna ulica Franciszkańska 3. Kolejnym punktem naszej wyprawy był rynek Starego Miasta. Tutaj zwiedzaliśmy Kościół Mariacki, Sukiennice, Bramę Floriańską i Barbakan. Po posiłku wróciliśmy do schroniska młodzieżowego, w którym nocowaliśmy.

Drugi dzień przeznaczony był na szaleństwa w Energylandii. Jest to rodzinny park rozrywki znajdujący się w Zatorze. Zajmuje on powierzchnię ponad 26 ha. W parku podzielonym na cztery strefy tematyczne znajduje się łącznie około 80 atrakcji przeznaczonych dla różnych grup wiekowych. Naszej grupie najbardziej spodobały się rollercoastery i karuzele ekstremalne. Skorzystaliśmy też ze strefy wodnej parku.
W trzecim dniu naszej wyprawy odwiedziliśmy krakowskie ZOO. Było tu wiele ciekawych zwierząt. Uczniom spodobała się Słonica Citta, która typowała wyniki meczu Polka - Kolumbia. Niestety miała ona rację. Polska przegrała 0:3. Stąd udaliśmy się do Wieliczki, gdzie zwiedzaliśmy kopalnię soli. Od 1976 roku kopalnia soli „Wieliczka” została wpisana do krajowego rejestru zabytków, a dwa lata później przez UNESCO na pierwszą Listę Światowego Dziedzictwa. Trasa turystyczna była bardzo ciekawa i poprowadziła nas na 130 metrów w głąb ziemi. Oglądaliśmy tu wiele komór, min. Komorę Kazimierza Wielkiego, Komorę Józefa Piłsudskiego i Komorę Stanisława Staszica. Podziwialiśmy Kaplicę Św. Kingi. Podczas zwiedzania przypomniano nam legendę o Świętej Kindze i jej pierścieniu oraz poznaliśmy historie związane z odwiedzinami kopalni przez ważne osobistości.

Kopalnię tę odwiedził na przykład Jan Paweł II podczas jednej ze swych pielgrzymek. Dowiedzieliśmy się, że każdej niedzieli odbywają się Msze Święte w przepięknej Kaplicy Św. Kingi. W drodze powrotnej do schroniska zatrzymaliśmy się niedaleko Wzgórza wawelskiego na obiad. Potem przeszliśmy w kierunku ulicy Jagiellońskiej, aby zwiedzić najstarszą polską uczelnię, założoną w 1364 roku przez Kazimierza III Wielkiego. Odpoczywając na dziedzińcu Collegium Maius, zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć.

Ostatniego dnia wycieczki odwiedziliśmy Wadowice, Oświęcim i Częstochowę. W Wadowicach zwiedzaliśmy Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II i muzeum oraz Bazylikę Ofiarowania Najświętszej Marii Panny. Skosztowaliśmy również kremówek, które uwielbiał Karol Wojtyła. W Oświęcimiu oglądaliśmy niemiecki Obóz Koncentracyjny i ośrodek zagłady Auschwitz – Bitkenau.

Byliśmy zszokowani ogromem okrucieństwa i zła, jakie wyrządzono tu ludziom. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Jasna Góra w Częstochowie. Weszliśmy przez bramę Jana Pawła II. Następnie modliliśmy się przed Cudownym Obrazem Matki Boskiej. Podziwialiśmy również piękne zdobienia w Bazylice. Zwiedziliśmy Salę Rycerską, w której kiedyś odbywały się posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej. Zwiedzanie zakończyliśmy obejściem Jasnej Góry przy Wieczerniku, Skarbcu, Ołtarzu zewnętrznym, Pomniku Jana Pawła II, Bastionie Morsztynów i Bastionie Lubomirskich. Pod Bramą Matki Boskiej Zwycięskiej zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Wyjazd ten była nagrodą dla uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce. Przyniósł on nam bardzo dużo wrażeń i emocji. Rozbudził w nas poczucie tożsamości narodowej i kulturowej oraz kształtował wewnętrzny patriotyzm.